Kompetencje Rady Gminy
Kompetencje rady gminy
Rada Gminy jest zarówno organem stanowiącym jak i kontrolnym w gminie. Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile inne ustawy nie stanowią inaczej. Jednakże do wyłącznej rady gminy należy:
· uchwalanie statutu gminy,
· ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o jego kierunkach działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
· powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek burmistrza,
· uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
· uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
· uchwalanie programów gospodarczych,
· ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
· podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
· podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
- zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad burmistrza może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
· określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
· podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy,
· podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
· podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
· podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, a także wznoszenia pomników,
· nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
· podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
· stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Grażyna Siwek Data wytworzenia:
30 gru 2009
Osoba dodająca informacje
Grażyna Siwek Data publikacji:
18 lut 2010, godz. 16:56
Osoba aktualizująca informacje
Grażyna Siwek Data aktualizacji:
22 lut 2010, godz. 12:36