Statut
S T A T U T G M I N Y S U C H A Ń
Część I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
-
Gmina Suchań jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną.
-
Mieszkańcy Gminy Suchań stanowią wspólnotę samorządową.
-
Siedzibą organów Gminy jest miasto Suchań.
§ 2.
-
Gmina obejmuje obszar 133 km2 i położona jest w południowo-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego.
-
Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
-
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i inne jednostki pomocnicze.
§ 3.
-
Herbem Gminy jest na niebieskim tle złoty szpon gryfa między białą sześcioramienną gwiazdą - u góry, i białą lilią heraldyczną spiętą złotem - u dołu, który przedstawia załącznik nr 2 do niniejszego statutu.
-
Zasady używania herbu oraz insygniów władz określa Rada.
§ 4.
-
Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
-
Ponadto Gmina wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych, oraz zadania przyjęte w drodze porozumienia od administracji rządowej, powiatu i województwa.
§ 6.
W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy przedstawia załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
Część II
ORGANY GMINY
§ 7.
-
Organami Gminy są Rada Miejska i Burmistrz.
-
Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
I. ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY MIEJSKIEJ
§ 8.
-
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
-
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego.
-
Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:
-
zwołuje sesje Rady,
-
przewodniczy obradom,
-
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
-
podpisuje uchwały Rady,
-
reprezentuje Radę na zewnątrz,
-
czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 9.
-
Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub, w przypadku wyborów przedterminowych, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
-
Czynności, o których mowa w ust.1 obejmują:
1) ustalenie porzadku obrad
2) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych obecnych na sesji.
-
Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego burmistrza o stanie Gminy.
§ 10.
Tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Miejskiej stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
KOMISJE RADY
§ 11.
-
Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje ze swojego grona stałe i doraźne komisje, które podlegają Radzie i działają na jej zlecenie.
-
W skład komisji wchodzi co najmniej trzy osoby.
-
Rada wybiera przewodniczącego komisji oraz na jego wniosek zastępcę przewodniczącego .
-
Do zadań komisji stałych należy:
-
kontrola działalności burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie spraw, do których komisja została powołana,
-
przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców w sprawach działalności Rady i służb komunalnych, w zakresie kompetencji komisji,
-
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę,
-
sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady w zakresie kompetencji komisji.
-
Zadania i kompetencje komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 12.
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
§ 13.
-
Komisje obradują na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
-
Uchwały komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
-
Przewodniczący komisji przekazuje uchwały komisji przewodniczącemu Rady, który może przedstawić je burmistrzowi i innym zainteresowanym jednostkom.
§ 14.
-
Rada powołuje następujące stałe komisje:
-
rewizyjną,
-
spraw społecznych, działającą w zakresie spraw: oświaty, kultury, zdrowia i pomocy społecznej, przestrzegania prawa i porządku publicznego.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 15.
-
Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej trzech radnych, w tym przedstawicieli wszystkich klubów..
-
Przewodniczącego Komisji oraz zastępcę przewodniczącego wybiera Rada Miejska spośród członków Komisji Rewizyjnej.
-
Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady.
§ 16.
-
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.
-
Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie Miejskiej informacji niezbędnych do oceny działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
-
Komisja bada i ocenia, na polecenie Rady, materiały z kontroli działalności burmistrza, jednostek organizacyjnych Gminy oraz gminnych jednostek pomocniczych, dokonywanych przez inne podmioty.
-
Komisja zakresem swojego działania obejmuje sprawy związane z uchwalaniem i zmianami budżetu Gminy.
§ 17.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
-
O wyłączeniu postanawia przewodniczący Komisji Rewizyjnej, postanowienie przewodniczącego jest ostateczne.
-
O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
§ 18.
-
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy pod względem:
-
legalności,
-
gospodarności,
-
rzetelności,
-
celowości.
-
Komisja, kontrolując działalność burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.
-
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 19.
-
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
-
Kontroli w imieniu Komisji Rewizyjnej dokonują zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków Komisji.
-
Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 20.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
-
Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
-
Zasady udostępniania informacji niejawnych regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawne.
§ 21.
-
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny, który podpisują wszyscy członkowie Komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik kontrolowanej jednostki.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedkłada Radzie informacje o wynikach przeprowadzonej kontroli.
-
Kierownik kontrolowanej jednostki ma prawo w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokółu zgłosić zastrzeżenia i uwagi do zawartych w nim ustaleń.
-
W terminie 14 dni od dnia podpisania protokółu kierownik kontrolowanej jednostki powinien ustosunkować się na piśmie do wniosku kontroli i złożyć wyjaśnienia co do ustalonych nieprawidłowości.
II. ORGAN WYKONAWCZY GMINY
§ 22.
Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
§ 23.
Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania gminy określone przepisami prawa.
§ 24.
-
Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego jest kierownikiem.
-
Organizacje i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia .
§ 25.
1.Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa
jednoosobowo burmistrz, albo działający na podstawie jego upoważnienia
zastępca burmistrza samodzielnie, albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza
osobą.
2.Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, nie posiadających osobowości
prawnej, działają na podstawie pełnomocnictwa udzielanego przez
burmistrza.
§ 26.
O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga burmistrz.
§ 27.
Określenie przez burmistrza sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:
-
ustalenie terminu wykonania uchwały,
-
określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,
-
wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.
§ 28.
Burmistrz składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji.
KLUBY RADNYCH
§ 29.
-
Radni mogą tworzyć kluby radnych liczące co najmniej 5 radnych.
-
Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
§ 30.
-
Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu Rady.
-
W zgłoszeniu podaje się:
-
nazwę klubu,
-
listę członków,
-
imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
-
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania, przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego Rady.
§ 31.
Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 32.
-
Kluby działają przez okres kadencji Rady.
-
Kluby mogą ulec rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.
§ 33.
Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubów.
§ 34.
-
Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
-
Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem Gminy.
-
Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów przewodniczącemu Rady.
-
Postanowienie ust.3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 35.
-
Klubom przysługuje inicjatywa uchwałodawcza.
-
Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
RADNI
§ 36.
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§ 37.
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 38.
-
Radny ma prawo występować z interpelacjami i zapytaniami.
-
Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.
§ 39.
-
Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
-
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
-
Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.
-
Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.
Część III
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 40.
O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:
-
inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
-
utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami poprzez zasięgnięcie opinii zebrania mieszkańców,
-
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
-
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien, w miarę możliwości, uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 41.
Uchwały, o których mowa w § 42 niniejszego statutu, powinny określać w szczególności: obszar, granice, siedzibę władz i nazwę jednostki pomocniczej.
§ 42
Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia gminnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.
§ 43.
-
Jednostki pomocnicze Gminy prowadza gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
-
Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
-
Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
-
Jednostki pomocnicze decydując o przeznaczeniu środków o których mowa w ust.1, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
§ 44.
-
Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawują organy Gminy.
-
Przewodniczący jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady poprzez prawo głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem Rady Miejskiej.
-
Na zasadach określonych przez Radę prawo do diet oraz zwrotu kosztów podróży służy także sołtysom oraz przewodniczącym innych jednostek pomocniczych Gminy.
Część IV
PRACOWNICY SAMORZĄDOWI
§ 45
1.Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru,
którego zasady i tryb przeprowadzania określa ustawa o bezpośrednim wyborze
wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
3.Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje i odwołuje swojego zastępcę.
§ 46.
W Urzędzie Miejskim na zasadzie mianowania zatrudniani są kierownicy referatów oraz pracownicy w/g wykazu stanowiącego załącznik nr 5 do statutu.
§ 47.
-
Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
-
Burmistrz dokonuje czynności mianowania pracowników samorządowych, może zlecić pracownikowi samorządowemu czasowe wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania, przenieść go czasowo do pracy w innej miejscowości, a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku - przenieść go na inne stanowisko.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Krzysztof Siwek Data wytworzenia:
29 gru 2003
Osoba dodająca informacje
Krzysztof Siwek Data publikacji:
29 gru 2003, godz. 13:30
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Kucharczyk Data aktualizacji:
13 paź 2008, godz. 15:03