INFORMACJA BURMISTRZA SUCHANIA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ZA I PÓŁROCZE 2012 R.
Informacja z wykonania budżetu gminy Suchań za I półrocze roku 2012 została sporządzona zgodnie z art. 266 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U Nr . Nr 157, poz. 1240 z późn. zmianami), oraz Uchwałą Nr XXIX/249/10 Rady Miejskiej w Suchaniu z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy, przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego.
I. Wstęp
- Budżet Gminy Suchań na rok 2012 został uchwalony na podstawie Uchwały Nr IX/93/11 Rady Miejskiej w Suchaniu w dniu 28 grudnia 2011 r. w wysokościach:
1.1 Dochody budżetu ogółem – 18.387.606,64 zł.
z tego :
- dochody bieżące - 13.322.512,64 zł.
- dochody majątkowe - 5.065.094,00 zł.
1.2. Wydatki budżetu ogółem - 15.799.168,08 zł.
z tego :
- wydatki bieżące - 13.322.512,64 zł.
- wydatki majątkowe - 2.476.655,44 zł.
1.3. Uchwalono planowaną nadwyżkę budżetowy w wysokości – 2.588.438,56 zł.
1.4. W trakcie wykonywania budżetu gminy dokonywane były zmiany dotyczące planu dochodów i wydatków na realizację zadań własnych jak i zadań zleconych przez Rade Miejską w Suchaniu jak i Zarządzeniami Burmistrza działającego z upoważnienia Rady Miejskiej zawartego w § 12 Uchwały Nr IX/93/11 Rady Miejskiej w Suchaniu z dnia 28 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Suchań na rok 2012.
1.5. Na dzień 30 czerwca 2012 r. Plan dochodów i wydatków budżetu gminy zaplanowany był w następujących kwotach :
1.6. Plan po stronie dochodów - 18.970.713,13 zł.
z tego:
- dochody bieżące – 13.815.619,13 zł.
- dochody majątkowe - 5.155.094,00 zł.
1.7. Plan po stronie wydatków - 16.726.285,26 zł.
z tego:
- wydatki bieżące – 13.815.619,13 zł.
- wydatki majątkowe – 2.910.666,13 zł.
A wykonanie dochodów i wydatków budżetu gminy za I półrocze 2012 r. zostało zrealizowane następująco :
1.8. Dochody Ogółem : - 10.805.526,75 zł.
w tym :
- dochody bieżące - 7.247.854,43 zł.
- dochody majątkowe - 3.557.672,32 zł.
1.9. Wydatki Ogółem : - 6.958.383,82 zł.
w tym :
- wydatki bieżące - 6.830.073,59 zł.
- wydatki majątkowe - 128.310,23 zł.
II. Realizacja dochodów budżetowych
2.1 Wykonanie dochodów budżetowych gminy Suchań za I półrocze 2012 r. zostało przedstawione w obowiązującej sprawozdawczości o dochodach budżetowych za okres od 01 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. to jest w sprawozdaniu Rb -27S – miesięczne z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego , Rb – 50 –kwartalne sprawozdanie o dotacjach związanych z wykonaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
2.2.Wykonanie dochodów budżetu gminy Suchań za I półrocze 2012 r. według działów klasyfikacji budżetowej przedstawia Tabela Nr 1.
Na planowaną kwotę dochodów ogółem ( z uwzględnieniem wprowadzonych zmian w trackie I półrocza 2012 roku ) 18.970.713,13 zł. wykonano 10.805.526,75 zł. co stanowi 56,96 % planu z tego:
- dochody bieżące - 7.247.854,43 zł.,
- dochody majątkowe - 3.557.672,32 zł.
Poniższa tabela przedstawia wykonanie dochodów budżetu gminy Suchań za I półrocze 2012 r. według działów klasyfikacji budżetowej i tak:
- w dziale 010- Rolnictwo i łowiectwo wykonano 98,06 % planu dochodów,
- w dziale 600 – Transport i łączność wykonano 49,99 % planu dochodów,
- w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa wykonano 49,07 % planu dochodów,
- w dziale 710 – Działalność usługowa wykonano 63,55 % planu dochodów,
- w dziale 750 – Administracja publiczna wykonano 38,31 % planu dochodów,
- w dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa wykonano 50,00 % planu dochodów,
- w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa wykonano 9,26 %,planu dochodów,
- w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem wykonano 46,68 % planu dochodów,
- w dziale 758 –Różne rozliczenia wykonano 57,13 % planu dochodów,
-w dziale 801 – Oświata i wychowanie wykonano 59,79 % planu dochodów,
- w dziale 852 – Pomoc społeczna wykonano 51,70% planu dochodów,
- w dziale 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej wykonano 103,34 % planu dochodów,
- w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza wykonano 100 % planu dochodów,
- w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska wykonano 81,83 % planu dochodów,
- w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego wykonano 19,93 % planu dochodów,
- w dziale 926 –.Kultura fizyczna wykonano 0,04 % planu dochodów
Nie wykonane dochody w działach 630,921,926 związane jest z realizacją zadań ze środkami z Unii Europejskiej, które gmina będzie realizować w II półroczu 2012r.
2.3. Wykonanie ogółem dochodów związanych z realizacji zadań własnych jaki i zadań zleconych budżetu gminy Suchań za I półrocze 2012 r. według działów, rozdziałów, paragrafów klasyfikacji budżetowej przedstawia
Tabela Nr 2
Tabela Nr 2 – przedstawia w pełnej szczegółowości wykonanie ogółem dochodów budżetu gminy Suchań za I półrocze 2012 r. z realizacji zadań własnych jak i zadań zleconych gminie ustawami, z wyodrębnieniem w działach, rozdziałach oraz paragrafach klasyfikacji budżetowej i ważniejszych źródeł.
Na plan ogółem dochodów gminy 18.970.713,13 zł. na zadania własne plan wynosi w kwocie 16.311.969,58 zł. oraz na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kwotę 2.658.743,55 zł. Natomiast wykonanie z kwoty ogółem 10.805.526,75 zł. wykonano na zadania własne kwotę 9.342.024,20 zł. a na zadania zlecone wykonano kwotę 1.463.502,55 zł.
2.4. Wykonanie dochodów budżetu gminy Suchań związanych z realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami za I półrocze 2012 r. według działów, rozdziałów, paragrafów kalcyfikacji budżetowej przedstawia Tabela Nr 3.
Na plan 2.658.743,55 zł. wykonano 1.463.502,55 zł. co stanowi 55,04 % wykonania.
Tabela Nr 3 – przedstawia w pełnej szczegółowości wykonanie dochodów budżetu gminy Suchań związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami gminie za I półrocze 2012 r. według działów, rozdziałów, paragrafów klasyfikacji budżetowej.
2.5. Wykonanie dochodów za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych za I półrocze 2012 r. wynosi na plan
Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na plan 70.000,00 zł wykonano 50.740,76 zł. co stanowi 72,49 % planu dochodów.
2.6. Wykonanie planowanych dochodów związanych z realizacją zadań wspólnie realizowanych w drodze porozumień, umów miedzy jednostkami samorządu terytorialnego za I półrocze 2012 r.
W ramach zawartego porozumienia z Powiatem Stargardzkim Gmina Suchań otrzymała dotację na rok 2012 na plan 9.026,00 zł. a wykonanie za I półrocze 2012 r. 4.512,00 zł. wyniosło w zakresie powierzonego do realizacji zadania – utrzymanie czystości i utrzymanie zimowe ulic powiatowych w Suchaniu.
2.7. Informacja o udzielonych ulgach i odroczeniach z tytułu wpłat podatków lokalnych w gminie Suchań za okres od 01 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. jest następująca:
Zgodnie ze sprawozdaniem RB- 27S miesięczne z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za I półrocze 2012 r. przedstawiam wykonanie :
- skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy to jest do 30 czerwca 2012 r. wyniosły w kwocie 872.188,30 zł.
- skutki udzielonych ulg i zwolnień obliczone za okres sprawozdawczy to jest do 30 czerwca 2012 r. wyniosły 0 zł.
Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy – Ordynacja Podatkowa, obliczone za okres sprawozdawczy:
- umorzenie zaległości podatkowych w kwocie – 7.881,70 zł.
- rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności, zwolnienie z obowiązku pobrania, ograniczenie poboru w kwocie - 0 zł.
Jednak główną formą w przypadku zaległości podatkowych i nie podatkowych należności budżetowych jest doprowadzenie do ugodowego załatwienia sprawy.
III. Realizacja wydatków budżetowych
3.1. Wykonanie wydatków budżetowych gminy Suchań za I półrocze 2012 r. zostało przedstawione w obowiązującej sprawozdawczości o wydatkach budżetowych za okres od 01 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. w sprawozdaniu Rb – 28S miesięczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
3.2.Wykonanie wydatków budżetowych gminy Suchań za I półrocze 2012 r. według działów klasyfikacji budżetowej przedstawia Tabela Nr 4
Tabela została sporządzona na podstawie sprawozdania o wydatkach budżetowych za I półrocze 2012 r., które zostało przekazane dla Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Wydatki ogółem według poniższego zestawienia zostały wykonane na plan 16.726.285,26 zł. wykonano 6.958.383,82 zł. co stanowi 41,60 % .i tak:
- w dziale 010- Rolnictwo i łowiectwo wykonano 97,98 % planu wydatków,
- w dziale 600 – Transport i łączność wykonano 39,96 % planu wydatków,
-w dziale 630 – Turystyka wykonano 0,01 % planu wydatków
- w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa wykonano 16,93 % planu wydatków,
- w dziale 710 – Działalność usługowa wykonano 30,23 % planu wydatków,
- w dziale 750 – Administracja publiczna wykonano 45,57 % planu wydatków,
- w dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sadownictwa wykonano 57,90 % planu wydatków,
- w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa wykonano 15,95 % planu wydatków
- w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem wykonano 45,99 % planu wydatków,
- w dziale 757 – Obsługa długu publicznego wykonano 91,03 % planu wydatków,
-w dziale 801 – Oświata i wychowanie wykonano 50,80 % planu wydatków,
- w dziale 851 – Ochrona zdrowia wykonano 67,79 % planu wydatków,
- w dziale 852 – Pomoc społeczna wykonano 47,66 % planu wydatków,
- w dziale 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej wykonano 87,36 % planu wydatków,
- w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza wykonano 61,64 % planu wydatków,
- w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska wykonano 20,58 % planu wydatków,
- w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego wykonano 31,29 % planu wydatków,
- dziale 926 – Kultura fizyczna i sport wykonano 12,24 % planu wydatków.
3.3. Wykonanie wydatków na realizację zadań własnych i zadań zleconych ogółem za I półrocze 2012 r. według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczegółowości:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
-wydatki związane z realizacja zadań statutowych,
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu(EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacja zadań Gminy,
- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji,
- wydatków na obsługę długu.
b) wydatków majątkowych:
przedstawia Tabela Nr 5
Na plan wydatków ogółem 16.726.285,26 zł. wykonano 6.958.383,82 zł. z tego:
- na zadania bieżące kwotę 6.830.073,59 zł. z tego na :
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane 2.657.834,73 zł.
-wydatki związane z realizacja zadań statutowych 1.767.446,77 zł.
- dotacje na zadania bieżące 250.540,64 zł.
- świadczenia na rzecz osób fizycznych 1.587.898,31 zł.
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu(EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacja zadań Gminy 401.820,99 zł.
- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji, 0,00 zł.
- wydatków na obsługę długu 164.532,15 zł.
- na zadania majątkowe kwotę 128.310,23 zł.
Dane o zrealizowanych wykonanych wydatkach na zadania własne jak i zlecone zapisanych w budżecie gminy Suchań za I półrocze 2012 roku przedstawiam poniżej:
Dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo - 261.793,61 zł.
Rozdział 01030 - Izby rolnicze - 9.094,06 zł
- wpłata gminy Suchań na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego
Rozdział 01095 - Pozostała działalność - 252.699,55 zł.
- zakup usług pozostałychoraz zakup materiałów i wyposażenia związane z realizacją zadań w rolnictwie i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z przeznaczeniem na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych
Dział 600 - Transport i łączność - 84.125,59 zł.
Rozdział 60011- Drogi publiczne krajowe - 558,80zł.
- umieszczenie w pasie drogowym drogi krajowej nr 10 w Wapnicy km 77 + 050 – strona prawa i lewa urządzeń: sieci kanalizacji sanitarnej o pow. 10,32 m² na okres od dnia 20.10.2010r. do 31.12.2020r,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi krajowej nr 10 w obręb Suchanówko w km 69 + 450 strona prawa i lewa urządzeń: sieci wodociągowej o pow. 8,26 m² od 11.08.2010r. do 31.12.2030 r.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi krajowej nr 10 m. Suchań ul. Pomorska w km 68 +250 urządzeń: kanalizacji sanitarnej o pow. 1,10 m ² od 04.10.2008 do 31.12.2013 r.
Rozdział 60014 – Drogi publiczne powiatowe - 47.795,10 zł.
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1741Z w Wapnicy, urządzeń infrastruktury – sieci kanalizacji sanitarnej od 13.10.2010 r. do 31.12.2014 r.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej ul. Młyńskiej w Suchaniu urządzeń infrastruktury technicznej – sieć wodociągowa od 05.08.2010 r. do 31.12.2014 r.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1742Z na odcinku Wapnica – Robno urządzeń infrastruktury – sieci kanalizacji sanitarnej, w okresie 06.09.2010 do 31.12.2014r.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1741Z w Wapnicy w Wapnicy, urządzeń infrastruktury – sieci kanalizacji sanitarnej w okresie od 09.09.2010 do 31.12.2014r.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1737Z obręb Tarnowo dz. Dr 234/3 urządzeń infrastruktury – sieć wodociągowa od 08.07.2011 r. do 31.12.2015.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1740Z obręb Tarnowo dz. 217, 156, 308 urządzeń infrastruktury – sieć wodociągowa od 08.07.2011 r. do 31.12.2015.,
- umieszczenie w pasie drogowym drogi powiatowej 1732Z obręb Tarnowo urządzeń infrastruktury – sieć wodociągowa od 08.07.2011 r. do 31.12.2015
Rozdział 60016 – Drogi publiczne gminne - 35.771,69 zł.
- remont cząstkowy dróg gminnych, zakup materiałów, zakup usług pozostałych związanych z utrzymaniem dróg gminnych z tego miedzy innymi na:
- zakup usług remontowych dróg gminnych – 33.425,94 zł. ,
-zakup usług związanych z bieżącym utrzymaniem dróg – 2.345,75 zł.
Dział 630 – Turystyka - 45,51 zł.
Rozdział 63095 – Pozostała działalność - 45,51 zł.
W tym rozdziale realizowane jest zadanie zgodnie z podpisaną umową o przyznanie pomocy 00262-6922-UM1600163/10 w ramach działania ,,Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007 – 2013 na realizacje zadania ,, Zagospodarowanie terenu plaży nad Jeziorem Wapnica obejmującego budowę budynku gospodarczo – sanitarnego, przebudowę pomostu i wykonanie instalacji oświetleniowej plaży wraz z zagospodarowaniem terenu w Wapnicy
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 85.117,44 zł.
Rozdział 70005 - Gospodarka gruntami i nieruchomościami - 39.072,95 zł.
Wydatki związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży i dzierżawy (koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawców, ogłoszenia w prasie i tym podobne wydatki), wydatki bieżące wykonano w kwocie -31.284,95 zł.,
Wydatki majątkowe 7.788,00 zł. na zakup nieruchomości w budynku mieszkalnym i działce gruntu położonej w obrębie Brudzewic
Rozdział 70095 - Pozostała działalność - 46.044,49 zł.
- zakup materiałów i wyposażenia, zakup energii, zakup usług remontowych, zakup usług pozostałych związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz pozostałej działalności związanej z gospodarką mieszkaniowa, w tym na wydatki inwestycyjne – 19.680,00 zł na:
--Przeprojektowanie biblioteki na lokale mieszkalne wraz z remontem dachu Brudzewice działka Nr 385/1.
- Dobudowa klatki schodowej i docieplenie budynku mieszkalnego Żukowo 5
Dział 710 - Działalność usługowa - 43.000,38 zł.
Rozdział 71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego - 14.145,00 zł.
Rozdział 71014 – Opracowania geodezyjne i kartograficzne - 672,74 zł.
- zakup usług pozostałych ( wyrysy, wypisy z opracowań geodezyjnych i kartograficznych nieruchomości przeznaczonych na potrzeby gminy).
Rozdział 71035 - Cmentarze - 28.182,64 zł.
-zakup materiałów i wyposażenia oraz usług związanych z utrzymaniem cmentarzy komunalnych w mieście jak i na wsiach, oraz wydatki inwestycyjne w kwocie 16.752,44 zł. na zadanie:
- Ogrodzenie cmentarza w Żukowie
Dział 750 - Administracja publiczna - 860.984,92zł.
Rozdział. 75011 - Urzędy wojewódzkie - 43.035,00 zł.
- są to środki finansowe otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie kosztów administracyjnych związanych z wykonywaniem zadań zleconych gminie ( Urząd Stanu Cywilnego).
Rozdział 75022 - Rady gmin (miast i miast na prawach powiatu) - 33.901,93 zł.
- wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Miejskiej, Komisji Rady, diety radnych, oraz zakup materiałów biurowych, delegacje radnych, szkolenia itp.
Rozdział 75023 - Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)
- 689.830,51zł.
- w rozdziale tym zrealizowano wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu miejskiego, a więc wynagrodzenia pracowników administracji wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz wszelkie wydatki związane z utrzymaniem budynku administracyjnego, sprzętu komputerowego, programów komputerowych, szkolenia pracowników, podróży służbowych, opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, jak i opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, zakup materiałów biurowych, itp. Oraz w tym wydatki inwestycyjne w kwocie 29.466,78 zł. na zadanie:
-- Zakup sprzętu komputerowego,
-Termomodernizacja ściany budynku Urzędu Miejskiego
Rozdział 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego - 32.726,70zł.
- Wydatki związane z promocją gminy między innymi na zakupy materiałów i wyposażenia promujących gminę oraz zakup usług pozostałych związanych z wykonaniem plakatów jak i broszur promujących i informacyjnych o gminie, wydatki na organizowanie uroczystości związane ze świętem miasta tj. ,, Dni Suchania”
Rozdział 75095 - Pozostała działalność - 61.490,78 zł.
-zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług pozostałych, wynagrodzenia bezosobowe związane z pozostałą działalnością urzędu oraz obsługą bankowa budżetu gminy, jak również wydatki dotyczące różnych opłat i składek członkowskich: Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania, Partnerstwo Jezior.
Dział 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - 511,60 zł.
Rozdział 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa - 372,00 zł.
- wydatki związane z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców w gminie ( gmina na powyższe zadanie otrzymuje dotację celową).
Rozdział 75109 – Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie - 139,60 zł.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - - 117.650,60 zł.
Rozdział 75412 - Ochotnicze straże pożarne - 72.525,01 zł.
- w tym na: wydatki przeznaczone na utrzymanie ochotniczych straży pożarnych funkcjonujących na terenie naszej gminy ( umowy – zlecenia kierowców samochodów bojowych, zakup paliwa, części zamiennych do samochodów, sprzętu, materiałów BHP, ubezpieczenia, oraz wydatki inwestycyjne na zadanie:
- zakup sprzętu pożarniczego
Rozdział 75416 – Straż gminna (miejska) - 44.805,79 zł.
W powyższym rozdziale wydatki związane są z funkcjonowaniem Straż Miejskiej w Suchaniu( wynagrodzenie Komendanta jak i strażnika miejskiego, zakup wyposażenia, wydatki na opłatę skredytowana – pocztowa, za rozmowy telefoniczne jak i opłaty związane z usługą wykonywana przez Radarsystem.
Rozdział 75412 – Zarządzanie kryzysowe - 319,80 zł.
Wydatki dotyczą zakupu materiałów jaki i usług
Dział 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
- 82.694,00zł.
Rozdział 75615 – Wpływy z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych - 82.694,00 zł.
Dział 757 - Obsługa długu publicznego - 164.532,15 zł.
Rozdział 75702 - Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego - 164.532,15 zł.
- wykonane wydatki w budżecie z przeznaczeniem na spłatę odsetek od zaciągniętych przez gminę kredytu w banku na zadanie inwestycyjne ,, Przebudowę i rozbudowę Placu Rynku w Suchaniu”, oraz spłatę odsetek od kredytu na zadanie inwestycyjne pod nazwa,, Budowa boisk sportowych w ramach budowy kompleksu Moje – Boisko Orlik 2012 w Suchaniu,, oraz odsetki od pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na zadanie ,,Budowa lokalnej oczyszczalni ścieków komunalnych wraz z siecią kanalizacyjną w Wapnicy i budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami do granicy działki w Suchanówku (etap I) oraz odsetki od kredytu zaciągniętego na zadanie inwestycyjne ,,na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego gminy Suchań w 2010r., i odsetek od kredytu na zadanie sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego gminy Suchań w 2011r.
Dział 801 - Oświata i wychowanie - 2.428.682,47 zł.
Rozdział 80101 Szkoły podstawowe - 1.254.813,78 zł
- Wydatki na utrzymanie szkoły podstawowej, większa część wydatków szkoły stanowi wynagrodzenia nauczycieli wraz z pochodnymi od płac, wydatki bieżące związane z utrzymaniem budynku : ogrzewanie, utrzymanie czystości, koszty ubezpieczenia, drobnych remontów, delegacje nauczycieli, koszty usług telefonicznych, zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych, zakup usług dostępu do sieci Internet i inne wydatki związane z funkcjonowaniem szkoły podstawowej, oraz wydatki inwestycyjne na zadanie:
- Wykonanie posadzek na II Pietrze budynku Zespołu Szkół Publicznych w Suchaniu
- Przebudowa stropodachu nad wejściem głównym do Zespołu Szkół Publicznych w Suchaniu .
Z kwoty 1.254.813,78 zł. wykonania na wydatki bieżące wykonano kwotę 1.254.198,78 zł. z tego na wynagrodzenia i składki od nich naliczone kwotę 920.672,23 zł., na wydatki związane z realizację zadań statutowych kwotę 272.489,79 zł., na świadczenia na rzecz osób fizycznych 61.036,76 zł. Natomiast na wydatki inwestycyjne kwotę 615,00 zł.
Rozdział 80103 - Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych - 87.535,09 zł.
- wydatki bieżące na utrzymanie i funkcjonowanie oddziałów przedszkolnych (zerówka) między innymi wynagrodzenia pracowników oraz pochodne od wynagrodzeń, zakup pomocy naukowych dydaktycznych i książek jak również świadczeń zakupu usług zdrowotnych
Rozdział 80104 - Przedszkola - 137.597,78 zł.
- dotacje na prowadzenie Niepublicznego Przedszkola w Suchaniu i Oddziału w Wapnicy.
Rozdział 80110 - Gimnazja - 709.908,13zł.
- mieszczą się tu standardowe wydatki związane z funkcjonowaniem gimnazjum tj: płace nauczycieli wraz z należnymi pochodnymi od wynagrodzeń, koszty zakupu opału, materiałów kancelaryjnych, energii elektrycznej, zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek, opłaty za telefon stacjonarny, delegacje nauczycieli, zakup usług pozostałych, zakup usług dostępu do sieci Internet, zakup materiałów papierniczych do sprzęty drukarskiego i urządzeń kserograficznych itp.
Na wydatki bieżące wykonano kwotę 709.908,13 zł. z tego miedzy innymi na wynagrodzenia i składki od nich naliczone kwotę 535.292,46 zł.
Rozdział 80113 - Dowożenie uczniów do szkół -114.218,13 zł.
- wydatki na zakupy usług z wykonaniem usług dowozów dzieci do szkoły z terenu całej gminy Suchań ( umowa z przewoźnikiem na dowozy dzieci do szkoły)
Rozdział 80146 - Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli - 2.974,28 zł.
- zgodnie z wymogami przepisów – Karta Nauczyciela wyodrębniono środki na dokształcanie nauczycieli wydatki na zakup materiałów, zakup usług pozostałych jak i na delegacje krajowe dla nauczycieli którzy się dokształcają i podwyższają kwalifikacje zawodowe.
Rozdział 80148 Stołówki szkolne - 121.635,28 zł.
- wykonane wydatki bieżące na utrzymanie i funkcjonowanie stołówki szkolnej: płace pracowników wraz z pochodnymi od płac, zakup środków żywności, zakup usług remontowych, zakup energii, zakup materiałów itp.
Dział 851 - Ochrona zdrowia - 54.232,68 zł.
Rozdział 85154 - Przeciwdziałanie alkoholizmowi - 52.673,36 zł.
- wykonane środki z przeznaczeniem na przeciwdziałanie alkoholizmowi zgodnie z obowiązująca w tym zakresie ustawą. Podziału szczegółowego wydatków dokonuje Komisja do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi, główne wydatki to utrzymanie świetlic środowiskowych.
Rozdział 85195 – Pozostała działalność - 1.559,32 zł.
- zakup materiałów i wyposażenia oraz zakupu usług pozostałych związanych z ochroną zdrowia.
Dział 852 – Pomoc społeczna - 1.552.200,79 zł.
Rozdział 85212 - Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego
- 1.115.386,12 zł.
- środki pochodzą z dotacji otrzymanej z budżetu państwa w całości i są przeznaczone na wypłatę świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego dla mieszkańców gminy oraz wyodrębniono z dotacji 3% na wydatki związane z utrzymanie pracownika socjalnego i bieżąca działalność powyższych świadczeń.
Rozdział 85213 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej, niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby uczestniczące w zajęciach w centrum integracji społecznej
- 18.573,35 zł.
- otrzymana dotacja z budżetu państwa na wydatki związane z opłacaniem ubezpieczenia zdrowotnego za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej
Rozdział 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
- 62.463,39 zł.
-otrzymano dotacje z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie dla mieszkańców gminy otrzymujące zasiłki z pomocy społecznej, oraz własne środki na pomoc społeczna oraz zakup usług pozostałych związanych z przekazywaniem świadczeń
Rozdział 85215 - Dodatki mieszkaniowe - 24.785,54 zł.
- zrealizowano wydatki przeznaczone na wypłatę dodatków mieszkaniowych dla mieszkańców gminy, którzy kwalifikują się do otrzymania takich świadczeń zgodnie z ustawą o dodatkach mieszkaniowych.
Rozdział 85216 – Zasiłki stałe - 113.813,62 zł.
- zrealizowane wydatki z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków stałych z realizacji zadań własnych jak i z realizacji zadań zleconych.
Rozdział 85219 - Ośrodki pomocy społecznej - 89.510,93 zł.
- wydatki dotyczą utrzymania i funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej( płace i pochodne od wynagrodzeń, szkolenia, podróże służbowe, zakup materiałów kancelaryjnych, zakup usług pozostałych, otrzymana dotacja z budżetu państwa nie wystarczyła, pozostała kwota wydatków została zabezpieczono z wydatków własnych gminy.
Rozdział 85295 - Pozostała działalność - 127.667,84 zł.
- w rozdziale tym środki finansowe przeznaczone są na dożywianie, na które otrzymuje gmina dotacje od Wojewody, jak również musi być kwota zabezpieczono z dochodów własnych, w tym rozdziale zabezpieczono środki finansowe na zatrudnienie pracowników w ramach świadczeń społecznych na prace społecznie użyteczne ( 40 % musi zabezpieczyć w swoim budżecie gmina a 60 % otrzymuje gmina z Powiatowego Urzędu Pracy jako refundację ponoszonych kosztów na powyższe zadanie).
Dział 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - 402.495,01 zł.
Rozdział 85395 – Pozostała działalność - 402.495,01 zł.
Realizowane są następujące projekty:
Projekt I
1) Program : Operacyjny Kapitał Ludzki
2) Priorytet : VII Promocja integracji społecznej
3) Nazwa projektu - ,, Integracja społeczna w powiecie stargardzkim”
Powyższy projekt realizowany jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchaniu.
Projekt II
1) Program: Operacyjny Kapitał Ludzki
2) Priorytet: V Dobre rządzenie
3) Numer i nazwa poddziałania: 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji
4) Tytuł projektu: „ Wzmocnienie potencjału kadrowego i organizacyjnego jednostek samorządu terytorialnego powiatu stargardzkiego”.
5) Beneficjent: Gmina Suchań
6) Partnerzy: gminy: Ińsko, Chociwel, Stara Dabrowa, Marianowo, Dolice, Global Erisson Consulting sp. z o.o.
7) Instytucja zarządzająca: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
Projekt III
1) Program: Operacyjny Kapitał Ludzki
2) Priorytet: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie
3) Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
4) Poddziałaniu: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych
Tytuł projektu: Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - 159.679,40 zł
Rozdział 85401 - Świetlice szkolne - 109.604,14 zł
- wydatek bieżące zaplanowano na utrzymanie i funkcjonowanie świetlic szkolnych tj. wynagrodzenie nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń dla osób, które pracują w świetlicach.
Rozdział 85415 – Pomoc materialna dla uczniów - 50.075,26 zł.
- środki wydatkowane z dotacji otrzymanej od budżetu państwa na realizowanie zadania oraz 20 % środków własnych, które musi zabezpieczyć gmina aby zrealizować zadanie.
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 378.485,46 zł.
Rozdział 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód - 154.644,03 zł.
- wydatki w tym rozdziale zostały zrealizowane na utrzymanie i funkcjonowanie oczyszczalni ścieków w Suchaniu jak i Wapnicy t.j wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń, zakup materiałów i wyposażenia, energii, usług zdrowotnych, usług remontowych, zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii, różne opłaty i składki
W roku budżetowym zaplanowano do realizacji następujące zadania:
- Budowa sieci wodociągowej w miejscowości Modrzewo
- wykonanie kosztorysu
- Zakup pompy na oczyszczalnie,
Rozdział 90003 - Oczyszczanie miast i wsi - 15.190,76 zł.
- wydatki przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu materiałów, oraz zakupu usług pozostałych związanych z wywozem nieczystości, wykonanie jednorazowej usługi zbiórki odpadów wielkogabarytowych z terenu miasta i gminy Suchań .
Rozdział 90004 - Utrzymanie zieleni w miastach i gminach - 8.613,45 zł.
- wydatkowano środki na koszenie trawy na skwerach oraz zakup paliwa do kosiarek, zakup kwiatów w celu wysadzenia ich na klombach ulicznych oraz zagospodarowanie wysepek ma terenie miasta Suchań, a także oczyszczenie terenu, przecięcie krzewów, uzupełnienie ziemi ogrodniczej pod krzewami tawuły i berberysów w miecie Suchań.
Rozdział 90015 – Oświetlenie ulic, placów i dróg - 91.881,98 zł.
- wydatkowane kwoty na sfinansowanie zakupu energii elektrycznej w celu oświetlenia ulic i dróg gminnych, wykonano wydatki na bieżącą konserwacje punktów świetlnych, oraz zakup usług remontowych związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego na poprawę efektu oświetleniowego, oraz zakup ozdób świątecznych jak również wynagrodzenie bezosobowe dla osób biorących udział w montażu i demontażu ozdób świątecznych.
Rozdział 90019 – Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska - 3,37 zł.
Rozdział 90095 - Pozostała działalność - 108.151,87 zł.
- zakup materiałów i wyposażenia – zrealizowano na kwotę 15.215,02 zł. oraz zakup usług pozostałych związanych z pozostałą działalnością w gospodarce komunalnej i ochronie środowiska na kwotę – 15.146,56 zł. , wydatkowano środki na wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzeń dla osób zatrudnionych w ramach prac publicznych ( podpisana umowa z Powiatowym Urzędem Pracy w Stargardzie) oraz wydatki inwestycyjne na zadanie:
- ,, Budowa placu zabaw we wsi Słodkówku.
- zakupiono ciągniczek rolniczy.
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 208.461,50 zł.
Rozdział 92109 - Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby - 117.731,50 zł.
- z powyższej kwoty wydatkowano na zadania bieżące z tego: na wynagrodzenia i składki od nich naliczone. a pozostałą kwotę miedzy innymi wykonano na zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług pozostałych itp:
Rozdział 92116 - Biblioteki - 90.730,00 zł.
- przekazano dotację na bieżącą działalność Gminnej Biblioteki Publicznej w Suchaniu oraz fili działających w gminie.
Dział 926 – Kultura fizyczna - 73.690,71 zł.
Rozdział 92601 Obiekty sportowe - 14.970,67 zł.
Wydatki związane z utrzymaniem obiektów sportowych – boisk sportowych i obiektu ,,moje boisko Orlik 2012, na terenie gminy i miasta Suchań, zakup materiałów i wyposażenia, ubezpieczenie obiektów oraz wynagrodzenia dla osób prowadzących zajęcia na tych obiektach dla mieszkańców .
Rozdział 92605 - Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu - 4.000,00 zł.
- zrealizowano wydatki związane z przekazana dotacją na zadanie własne gminy realizowane przez podmioty nie należące do sektora finansów publicznych – rozwijanie kultury fizycznej wśród juniorów i seniorów.
Rozdział 92695 - Pozostała działalność - 54.720,04 zł.
- wykonano wydatki bieżące z przeznaczeniem na upowszechnianie kultury fizycznej dla mieszkańców miasta i gminy Suchań.
3.6.Wykonanie wydatków budżetu gminy Suchań związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami gminie
za I półrocze 2012 r. wyodrębnieniem na :
a) wydatków bieżących, w tym w szczegółowości:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
-wydatki związane z realizacja zadań statutowych,
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu(EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacja zadań Gminy,
- wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji,
- wydatków na obsługę długu.
b) wydatki majątkowe
Przedstawia Tabela Nr 6
3.7. Wykonanie zadań inwestycyjnych zrealizowanych z budżetu gminy Suchań za I półrocze roku 2012 przedstawia Tabela Nr 7,
Za I półrocze 2012 r. na plan wydatków majątkowych 2.910.666,13 zł. wykonano kwotę 128.310,23 zł. co daje 4,41 % wykonania planowanych wydatków majątkowych.
Szczegółowy wykaz zadań inwestycyjnych przedstawia tabela Nr 7.
3.8.. Zobowiązania budżetu gminy Suchań:
Zgodnie ze złożonym sprawozdaniem RB - Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń Gmina Suchań na dzień 30 czerwca 2012 r. jest obciążona spłatą kredytów długoterminowych i pożyczek na ogólna kwotę 4.698.601,56 zł. z tego między innymi na:
- 1.162.007,59 zł. pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na zadanie pod nazwą ,, Budowa lokalnej oczyszczalni ścieków komunalnych wraz z siecią kanalizacyjna w Wapnicy i budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami do granicy działki w Suchanówku (etap I).
- 4.910,00 zł. na zadanie inwestycyjne ,, Przebudowa i rozbudowa Placu Rynek w Suchaniu ,
- 206.200,00 zł. na zadanie ,, Moje Boisko Orlik 2012 w Suchaniu”,
- 1.236.000,00 zł. Finansowanie planowanego deficytu budżetowego Gminy Suchań w 2010 r.,
- 1.961.000,00 zł. kredyt na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu gminy w roku 2011.
- 128.483,97 zł. BGK na wyprzedzające zadanie ,, Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach Tarnowo i Suchanki gm. Suchań.
Stan zadłużenia gminy Suchań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na dzień 30 czerwca 2012 r. w stosunku do planu dochodów wynosi 24,77 %.
Na dzień 30 czerwca 2012 r. gmina Suchań , nie była obciążona zobowiązaniami wymagalnymi z tytułu usług i dostawą materiałów.
Na bieżąco odprowadzane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za pracowników do Urzędu Skarbowego jak i składki emerytalne i rentowe do ZUS.
3.9. Sprawozdanie o nadwyżce/deficycie budżetu gminy Suchań za I półrocze 2012r. przedstawia Tabela Nr 8
Dane są zgodne ze sprawozdaniem Rb – NDS kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego za okres od początku roku tj. 01.01.2012 r. do dnia 30 czerwca 2012 r.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dariusz Kiszel Data wytworzenia:
10 wrz 2012
Osoba dodająca informacje
Dariusz Kiszel Data publikacji:
10 wrz 2012, godz. 14:31
Osoba aktualizująca informacje
Dariusz Kiszel Data aktualizacji:
10 wrz 2012, godz. 14:31